Historie |
Husets historie
Det var lenge en drøm for mange representanter for frivillige organisasjoner å ha et eget hus. Frivillighetens hus var et av tiltakene i den første frivillighetspolitikken som ble vedtatt 7. desember 2009.
I august 2016 ble det nedsatt to styringsgrupper. Huset i Byfogd Sandbergs gate 5 ble nevnt på høringene med politikerne den 12. oktober 2016, det var det eneste aktuelle kommunale huset på den tiden, og det ville bli ledig fra 1. januar 2017. 14. november 2016 innkalte politikerne til pressekonferanse der de kunngjorde at frivilligheten får dette huset som Frivillighetens hus. 12. desember 2016 ble sak om Frivillighetens hus behandlet i bystyret i Moss. Dagsavisen: Oppretter Frivillighetens hus i Moss 7. mars 2017 ble det fremmet en politisk sak i Helse- og sosialutvalget. 11. april 2017 ble det avholdt et stiftelsesmøte. Det ble valgt interimsstyre og revisorer, dessuten ble de første vedtektene for Frivillighetens hus vedtatt. Frivillighetens hus ble registrert i Brønnøysundregisteret og i Frivillighetsregisteret. Det ble opprettet en bankkonto, sendt søknader om økonomisk støtte, og bestilt bredbånd, renovasjonsavtale og strømabonnement. 3. mai 2017 ble avtalen med Moss kommune om bruk av huset i 10 år underskrevet. 3. september 2017 var det offisiell åpning av huset og 9. desember 2017 ble første årsmøte i Frivillighetens hus avholdt. Østfoldhelsa: "Frivillighetens hus ble åpnet" Vi overtok et tomt hus, og brukte mye tid på oppussing og møblering av huset. Representanter for de tre organisasjonene som var i første etasje de første årene: Moss Frivilligsentral, Eldreliv og Home-Start Familiekontakten Moss, var sentrale i dette arbeidet, med god hjelp av våre syriske venner som var i praksisplass hos oss. Vi fikk mange møbler og mye utstyr gratis, fra frivillige organisasjoner som var knyttet til huset, og fra andre. I de årene som har gått har vi funnet en slags måte å drive huset på. Det er stort behov for en ansatt. Vi har tidligere søkt om dette, men i den økonomiske situasjonen som har vært i den nye kommunen de siste årene, med påfølgende pandemien, har vi ikke søkt om midler til en ansatt de siste to årene. I 2022 ble søknad sendt og fra september 2023 har vi driftskoordinator i en 25% stilling. På den offisielle åpningen 3. september 2017, fikk vi blant annet en elektrisk bil fra Moss kommune. Den ble mye brukt de første årene, men etter at Home-Start flyttet ut av kontoret i første etasje, ble bilen mindre brukt. På årsmøtet i 2020 vedtok vi at bilen skulle selges. En stund etter dette kom koronapandemien for fullt, og salget av bilen bidro til at huset har klart seg økonomisk gjennom pandemien. I tillegg til salget av bilen, har vi søkt og fått «pandemistøtte». |