Vedtekter |
Vedtekter
Vedtekter for Frivillighetens hus
Byfogd Sandbergs gate 5 i Moss
Vedtatt første gang på stiftelsesmøtet tirsdag 11. april 2017.
Ny versjon vedtatt 23.03.2023
§ 1 Formål
Frivillighetens hus skal:
-være inkluderende for frivillige lag/foreninger/organisasjoner i Moss
-inspirere til samarbeid, mangfold, utvikling og aktiviteter i den frivillige sektoren
-kontorlokaler og møterom til sine medlemmer (og øvrige virksomheter ved behov)
-være åpent for alle, uavhengig av alder, seksuell legning, livssyn og politisk ståsted
-være en samarbeidspartner for pårørende-, og frivillighetskoordinator ansatt i Moss kommune
§ 2 Organisering
Frivillighetens hus er organisert som en frivillig organisasjon, og er registrert i Brønnøysundregisteret og i Frivillighetsregisteret. Huset eies av Moss kommune, og disponeres av frivilligheten, dette er regulert i egen brukeravtale av 03.05.2017 mellom partene.
Organisasjoner som ønsker å ha tilknytning til huset, må registrere seg som medlemmer i Frivillighetens hus og signere brukeravtale fastsatt av styret. Mosseregionens musikkråd og Moss idrettsråd kan være medlemmer, men deres underledd kan ikke være medlemmer direkte, de er medlemmer via disse to paraplyorganisasjonene. Avtalene fornyes eller prolongeres hvert år.
§ 3 Årsmøtet
Årsmøtet er Frivillighetens hus’ øverste organ. Organisasjonene som er medlemmer har forslagsrett og stemmerett på årsmøtet. Hver organisasjon har en stemme. Øvrige medlemmer og frivillige kan møte på årsmøtet, og har talerett, men ikke stemmerett.
Ordinære forslag til avstemming vedtas med simpelt flertall. Vedtektsendringer som krever 2/3 flertall jmf § 8.
Årsmøtet skal avholdes hvert år innen utgangen av april.
Dato for årsmøtet skal varsles medlemmene minst 8 uker før årsmøtet. Varsel sendes til foreningene via e-post. Frist for å melde inn saker til årsmøtet er 4 uker før årsmøtet. Styret sender ut innkalling til årsmøtet sammen med årsmeldingen minst 2 uker før årsmøtet. Saker som ikke er varslet i innkallingen kan ikke avgjøres på årsmøtet. Styret og valgkomite har møteplikt på årsmøtet.
Årsmøtet skal:
- velge referent, ordstyrer, protokollunderskrivere og tellekorps
- godkjenne forretningsorden
- godkjenne årsberetning
- godkjenne regnskap med revisors beretning
- vedta budsjett
- velge styre
- velge valgkomite
- velge revisor
- vedta vedtektsendringer
- behandle innkomne saker
- fastsette medlemskontingent
- vedta en eventuell oppløsning av organisasjon
§ 4 Ekstraordinært årsmøte
Styret eller 1/3 av medlemmene kan kreve ekstraordinært årsmøte. Det ekstraordinære årsmøtet skal kun behandle de saker innkallingen omhandler. Innkallingen med sakspapirer sendes ut minst 4 uker før møtet.
§ 5 Styret
Styret får sine fullmakter fra årsmøtet og er Frivillighetens hus’ øverste organ mellom årsmøtene.
Styret skal påse at organisasjonen drives i samsvar med husets formål, vedtekter, årsbudsjett og kommunale vedtak og retningslinjer.
Styrets hovedoppgave er å ha ansvar for den daglige driften av huset på vegne av medlemmene, og det må påregnes utøvende arbeidsoppgaver for alle styremedlemmene.
Styret skal bestå av 5 representanter fra medlemmene, og bør ha minst 6 møter i året. Det skal videre velges 2 varamedlemmer. Ved behov kan eksterne personer med ønsket faglig kompetanse velges inn i styret. Styreleder har ansvar for å innkalle til møtene og sekretær fører referat fra møtene. Kasserer skal ha ansvar for regnskap for Frivillighetens hus.
Styret skal påse at organisasjonen drives i samsvar med husets formål, vedtekter, årsbudsjett og politiske vedtak og retningslinjer.
Styrets medlemmer velges for ett år. Valgkomiteen innstiller overfor årsmøtet på valg av styrets leder. Styret peker selv ut kasserer og sekretær. Varamedlemmene skal motta innkalling, og har møte- og talerett på styremøtene.
Styret er beslutningsdyktig når minst halvparten av medlemmene er tilstede. Vedtak gjøres med simpelt flertall av de stemmer som er avgitt. Ved stemmelikhet, har styreleder dobbeltstemme.
Styreleder skal fungere som daglig leder av huset og uttaler seg utad på vegne av organisasjonen.
Styret skal:
-ha ansvar for den daglige drift
-føre medlemsregister
-inngå avtaler
-vedta samarbeidsavtaler
-vedta handlingsplan
-arbeide for å anskaffe midler til en ansatt på huset og midler til drift av huset
-vedta prokura
-innstille valgkomite til årsmøtet og gi innspill til valgkomiteen om ønsket kompetanse til styrets medlemmer
§ 6 Husmøte
Styret kan innkalle til husmøte dersom det er behov for det. Styreleder har ansvar for å innkalle til møtene og sekretær fører referat fra møtene. Husmøtene skal diskutere forslag som gjelder husets daglige drift.
§ 7 Opphør av medlemskap
Medlemskapet opphører ved skriftlig oppsigelse i henhold til avtale. Medlemskapet opphører videre dersom betaling av fellesutgifter uteblir etter gjentatte purringer, eller dersom medlemmet etter skriftlige advarsler ikke overholder øvrige kontraktsforpliktelser.
§ 8 Endring av vedtektene
Vedtektene kan endres av årsmøtet med 2/3 flertall av de frammøtte.
§ 9 Oppløsning av organisasjonen
Vedtak om oppløsning krever ¾ flertall av de stemmeberettigede som er tilstede på årsmøtet og må fastsettes på to påfølgende årsmøter.
Ved oppløsning skal et eventuelt overskudd tilfalle et frivillig formål. Dette skal vedtas av styret. Dersom det ikke finnes noe styre, skal et eventuelt overskudd disponeres av Moss kommune.
Vedlegg
Mandat for valgkomiteen
Vedtekter for Frivillighetens hus
Byfogd Sandbergs gate 5 i Moss
Vedtatt første gang på stiftelsesmøtet tirsdag 11. april 2017.
Ny versjon vedtatt 23.03.2023
§ 1 Formål
Frivillighetens hus skal:
-være inkluderende for frivillige lag/foreninger/organisasjoner i Moss
-inspirere til samarbeid, mangfold, utvikling og aktiviteter i den frivillige sektoren
-kontorlokaler og møterom til sine medlemmer (og øvrige virksomheter ved behov)
-være åpent for alle, uavhengig av alder, seksuell legning, livssyn og politisk ståsted
-være en samarbeidspartner for pårørende-, og frivillighetskoordinator ansatt i Moss kommune
§ 2 Organisering
Frivillighetens hus er organisert som en frivillig organisasjon, og er registrert i Brønnøysundregisteret og i Frivillighetsregisteret. Huset eies av Moss kommune, og disponeres av frivilligheten, dette er regulert i egen brukeravtale av 03.05.2017 mellom partene.
Organisasjoner som ønsker å ha tilknytning til huset, må registrere seg som medlemmer i Frivillighetens hus og signere brukeravtale fastsatt av styret. Mosseregionens musikkråd og Moss idrettsråd kan være medlemmer, men deres underledd kan ikke være medlemmer direkte, de er medlemmer via disse to paraplyorganisasjonene. Avtalene fornyes eller prolongeres hvert år.
§ 3 Årsmøtet
Årsmøtet er Frivillighetens hus’ øverste organ. Organisasjonene som er medlemmer har forslagsrett og stemmerett på årsmøtet. Hver organisasjon har en stemme. Øvrige medlemmer og frivillige kan møte på årsmøtet, og har talerett, men ikke stemmerett.
Ordinære forslag til avstemming vedtas med simpelt flertall. Vedtektsendringer som krever 2/3 flertall jmf § 8.
Årsmøtet skal avholdes hvert år innen utgangen av april.
Dato for årsmøtet skal varsles medlemmene minst 8 uker før årsmøtet. Varsel sendes til foreningene via e-post. Frist for å melde inn saker til årsmøtet er 4 uker før årsmøtet. Styret sender ut innkalling til årsmøtet sammen med årsmeldingen minst 2 uker før årsmøtet. Saker som ikke er varslet i innkallingen kan ikke avgjøres på årsmøtet. Styret og valgkomite har møteplikt på årsmøtet.
Årsmøtet skal:
- velge referent, ordstyrer, protokollunderskrivere og tellekorps
- godkjenne forretningsorden
- godkjenne årsberetning
- godkjenne regnskap med revisors beretning
- vedta budsjett
- velge styre
- velge valgkomite
- velge revisor
- vedta vedtektsendringer
- behandle innkomne saker
- fastsette medlemskontingent
- vedta en eventuell oppløsning av organisasjon
§ 4 Ekstraordinært årsmøte
Styret eller 1/3 av medlemmene kan kreve ekstraordinært årsmøte. Det ekstraordinære årsmøtet skal kun behandle de saker innkallingen omhandler. Innkallingen med sakspapirer sendes ut minst 4 uker før møtet.
§ 5 Styret
Styret får sine fullmakter fra årsmøtet og er Frivillighetens hus’ øverste organ mellom årsmøtene.
Styret skal påse at organisasjonen drives i samsvar med husets formål, vedtekter, årsbudsjett og kommunale vedtak og retningslinjer.
Styrets hovedoppgave er å ha ansvar for den daglige driften av huset på vegne av medlemmene, og det må påregnes utøvende arbeidsoppgaver for alle styremedlemmene.
Styret skal bestå av 5 representanter fra medlemmene, og bør ha minst 6 møter i året. Det skal videre velges 2 varamedlemmer. Ved behov kan eksterne personer med ønsket faglig kompetanse velges inn i styret. Styreleder har ansvar for å innkalle til møtene og sekretær fører referat fra møtene. Kasserer skal ha ansvar for regnskap for Frivillighetens hus.
Styret skal påse at organisasjonen drives i samsvar med husets formål, vedtekter, årsbudsjett og politiske vedtak og retningslinjer.
Styrets medlemmer velges for ett år. Valgkomiteen innstiller overfor årsmøtet på valg av styrets leder. Styret peker selv ut kasserer og sekretær. Varamedlemmene skal motta innkalling, og har møte- og talerett på styremøtene.
Styret er beslutningsdyktig når minst halvparten av medlemmene er tilstede. Vedtak gjøres med simpelt flertall av de stemmer som er avgitt. Ved stemmelikhet, har styreleder dobbeltstemme.
Styreleder skal fungere som daglig leder av huset og uttaler seg utad på vegne av organisasjonen.
Styret skal:
-ha ansvar for den daglige drift
-føre medlemsregister
-inngå avtaler
-vedta samarbeidsavtaler
-vedta handlingsplan
-arbeide for å anskaffe midler til en ansatt på huset og midler til drift av huset
-vedta prokura
-innstille valgkomite til årsmøtet og gi innspill til valgkomiteen om ønsket kompetanse til styrets medlemmer
§ 6 Husmøte
Styret kan innkalle til husmøte dersom det er behov for det. Styreleder har ansvar for å innkalle til møtene og sekretær fører referat fra møtene. Husmøtene skal diskutere forslag som gjelder husets daglige drift.
§ 7 Opphør av medlemskap
Medlemskapet opphører ved skriftlig oppsigelse i henhold til avtale. Medlemskapet opphører videre dersom betaling av fellesutgifter uteblir etter gjentatte purringer, eller dersom medlemmet etter skriftlige advarsler ikke overholder øvrige kontraktsforpliktelser.
§ 8 Endring av vedtektene
Vedtektene kan endres av årsmøtet med 2/3 flertall av de frammøtte.
§ 9 Oppløsning av organisasjonen
Vedtak om oppløsning krever ¾ flertall av de stemmeberettigede som er tilstede på årsmøtet og må fastsettes på to påfølgende årsmøter.
Ved oppløsning skal et eventuelt overskudd tilfalle et frivillig formål. Dette skal vedtas av styret. Dersom det ikke finnes noe styre, skal et eventuelt overskudd disponeres av Moss kommune.
Vedlegg
Mandat for valgkomiteen
- Styret innstiller på valg av valgkomite. Valgkomiteen består av tre medlemmer og to varamedlemmer. Valgkomiteens medlemmer velges for 2 år av gangen og kan gjenvelges inntil to ganger (seks år) sammenhengende.
- Styreleder innkaller valgkomiteen etter årsmøtet for konstituering. Valgkomiteen skal starte sitt arbeid i god tid før årsmøtet. Valgkomiteen konstituerer seg selv og har ansvar for sin egen møtevirksomhet. Valgkomiteen velger selv sin leder.
- Valgkomiteen har ansvar for å fremskaffe et tilstrekkelig antall kvalifiserte kandidater fra medlemsorganisasjonene.
- Valgkomiteen skal vurdere styresammensetningen ut fra tilknytning og kjennskap til huset og den daglige driften, kompetanse og egnethet i forhold til formålsparagrafen.
- Valgkomiteen tilstreber en enstemmig innstilling til årsmøtet.
- Valgkomiteens leder redegjør for og begrunner valgkomiteens innstilling, sammen med en redegjørelse over hvordan komiteen har arbeidet.